پمپ آب محیطی چیست؟ انواع و کاربردهای آن

پمپ آب محیطی چیست؟ انواع و کاربردهای آن

پمپ آب محیطی

فهرست محتوا

احتمالا کلمه پمپ در ابتدا فشار بالای آب را به یاد شما می‌آورد؛ اما پمپ‌های‌ آب در انواع مختلف و با خصوصیات و ویژگی‌های متفاوت، کارکردهای متمایزی دارند و هر کدام بسته به خصوصیات خود عملکرد خاصی را دنبال می‌کنند که برای اهداف متعددی در بخش‌های صنعتی، مسکونی، کشاورزی و …. به کار گرفته می‌شوند. یکی از انواع این پمپ‌ها، معروف به پمپ آب محیطی، بسیار محبوب و پرکاربرد است. کاربری عمومی این پمپ آب اغلب برای تامین آب شرب خانگی بوده و جهت زیاد شدن فشار آبر کاربرد دارد.

پمپ آب محیطی چیست؟

پمپ محیطی چیست؟
پمپ آب محیطی یا همان پمپ توربینی

پمپ آب محیطی که باتوجه به ابعادش از رادمان بالایی از نظر سرعت و دبی برخوردار است، به نام‌های پمپ آب توربینی یا بازیافتی نیز شناخته می‌شود. این پمپ‌ها پره‌هایی به شکل توربین دارند و کارایی بالای آن‌ها، دلیل گسترش استفاده از پمپ‌های آب محیطی در ساختمان‌های مسکونی و فضای شهری بوده است. پمپ آب محیطی، عملکردی مابین پمپ‌‌های جابه‌جایی و پمپ‌های سانتریفیوژی داشته و از ترکیب طراحی این دو پمپ بهره برده است؛ بنابراین در مواردی که دبی آب پایین باشد و می‌بایست ارتفاع انتقال (هد) زیادی را پوشش داد، این پمپ آب، ایده‎آل‌ترین انتخاب خواهد بود و در عین این‌که فشار آب خوبی را ارائه می‌دهد، انرژی پایین‎تری را نیز صرف خواهد کرد.
عملکرد پمپ آب بازیافتی یا پمپ کانالی به این صورت است که پس از شروع به کار، سیالی به داخل بخش درونی آن مکش می‌شود. پس از آن، بدون هیچ وقفه‌ای در یک لوله که حلقه‌ای به نام ایمپلر درون آن قرار گرفته ‌است، می‌ریزد و ایمپلر که دورتادور آن را پره‌های کوچکی پوشانده و در گردش هستند، سبب می‌گردد تا مایع با ورود به لوله، این انرژی چرخشی را دریافت کرده و در هنگام خارج شدن، با نیرو و فشار بالا خارج شود.

انواع پمپ آب محیطی

• پمپ آب محیطی نیم اسب: دارای کاربری مناسب برای یک واحد در طبقه 1 یا 2
• پمپ آب محیطی یک اسب: جهت به کارگیری برای یک واحد در طبقه‌های 3 الی 6
• پمپ آب محیطی دو اسب: برای استفاده در طبقه‌های 6 الی 8
لازم به ذکر است که پمپ‌ها در شرکت‌های مختلفی تحت برندهایی نظیر پمپ آب لئو، پمپ آب الکتروژن و پمپ آب پنتاکس تولید و عرضه می‌گردند.

برای دیدن تمامی محصولات پمپ آب  موجود در باغ کالا کلیک کنید.

کاربرد پمپ محیطی

فواید پمپ محیطی
مزایای پمپ آب

بیشترین و متداول‌ترین استفاده از پمپ آب‌های توربینی، در ساختمان‌هایی با ارتفاع بالا و آبرسانی به سطوح مرتفع و آبیاری مزارع با شیب زیاد است؛ چراکه این نوع پمپ، قابلیت تولید فشار بسیار بالای مایعات را با جود سطوح آب کم داشته؛ به بیانی دیگر در دبی پایین، هد (ارتفاع انتقال) زیادی دارد. انتقال مایعات با دو فاز جدا، ادامه فعالیت در حالت بدون مایع برای زمان محدود و توانایی آبرسانی در سطوح متغیر آب از مزیت‌های دیگر عملکرد این پمپ به حساب می‌آیند.

از پمپ آب در چه مصارفی استفاده می‌شود؟

پمپ آب محیطی توانایی جابه‌جایی مایعات تمیز با دماهای زیاد تا اندازه نود درجه سانتی‌گراد را دارد. برای مثال در فعالیت‌های صنعتی که به عنوان مثال نیاز به انتقال روغن با دمای بالا وجود داشته، بسیار کارآمد است. از دیگر کاربردهای این پمپ‌ها می‌توان به کاربری آن‌ها در مواردی مانند پمپ‌های کارواش برای نظافت اتومبیل‌ها، صنایع مربوط به مواد شیمی، دیگ‌های بخار و به منظور پمپ افزاینده فشار در خشکشویی‌ها و منازل مسکونی اشاره کرد. باتوجه به فشار آب ثابتی که این پمپ‌ها در زمان تغییر دبی آب و حتی کاهش بسیار زیاد سطح و فشار آب منطقه، ایجاد می‌کنند، استفاده از پمپ آب محیطی بسیار قابل اعتماد خواهد بود.

نکات مهم در خرید پمپ آب خانگی

پمپ آب محیطی چیست؟ انواع و کاربردهای آن

به‌طور خلاصه در خرید پمپ آب خانگی مطلوب، دو ویژگی اصلی این وسیله پراهمیت هستند و باید در هنگام خرید به آن‌ها توجه کنید. اولین خصوصیت میزان هد پمپ آب است که در واقع مقدار ارتفارع انتقال آب پمپ را مشخص می‌کند و دیگری دبی پمپ آن بوده که به مقدار حجم آب در حال عبور از پمپ آب، اطلاق داده می‌شود. در هنگام انتخاب پمپ آب خانگی باید توجه داشته باشید که با در نظر داشتن ویژگی‌های منزل شما، کدام میزان از هد و دبی برای شما کاربری داشته و بهینه‌تر خواهد بود.

  1. هد پمپ و ارتفاع ساختمان
    منظور از هد پمپ، ارتفاعی از آبرسانی بوده که پمپ توان آن را دارد. مقدار هد پمپ در قسمت پشت پمپ و با علامت MAX نوشته شده است. در هنگام انتخاب پمپ باید هد درج شده روی پمپ، متناسب با ارتفاع مورد استفاده شما باشد تا از کارایی درستی برخوردار باشد. عاملی که باید رعایت شود این است که فشار بالاترین شیر مد نظر شما، باید برابر با تقریبا 1 بار یا 14.5 PSI باشد. از آنجایی که جهت رسیدن آب به ارتفاع 10 متری لوله (از اصطکاک صرف نظر می‌کنیم)، به 1 بار فشار احتیاج است با این حساب حداقل هد مورد نیاز، برای یک طبقه ساختمان، 15 الی 20 متر خواهد بود.
  2. میزان عبور آب یا دبی
    مقدار حجم عبوری آب که پمپ در حال انتقال آن است را دبی می‌نامند و یکای اندازه‌گیری دبی، مترمکعب بر ثانیه است. در واقع مقدار حجم آب مورد انتقال، توسط پمپ در مدت زمان معین را دبی می‌گویند. برای انتخاب پمپ مناسب، نکته حائز اهمیت، برابر بودن دبی در تمامی واحدها است.
  3. نحوه محاسبه دبی پمپ
    با دانستن تعداد شیر آب‌های موجود، می‌توان مقدار دبی را تخمین زد. به این صورت که اگر دبی یک شیر آب 10 لیتر در دقیقه باشد و در یک ساختمان شش طبقه، در هر طبقه، تنها یک شیر در آن واحد باز باشد، دبی کلی ساختمان، 60 لیتر بر دقیقه خواهد بود.

سخن پایانی

پمپ آب محیطی از جمله ابزاری است که باتوجه به نرخ تساعدی رشد جمعیت و کم شدن حجم آب و آپارتمان‌نشینی، کارایی آن، بیش از پیش در جوامع احساس می‌شود. پمپ‌‌ها در انواع مختلفی نظیر پمپ آب، پمپ سانتریفیوژی و حجمی و مدل‌های دیگر ساخته می‌شوند و هر کدام عملکرد و کاربرد خاص خود را دارند. در این میان پمپ محیطی با عملکردی مابین پمپ‌های سانتریفیوژی و حجمی، بسیار پرطرفدار است؛ چراکه قادر به فعالیت در دبی‌های کم و پوشش هد‌های بالا خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پمپ آب محیطی

آخرین مقالات سایت